- Mindfulness trainer
- Master klinische psychologie
- Psychodynamisch psychotherapeut
- Feeding your demons facilitator
- Master in de vergelijkende cultuurwetenschappen
Hallo, ik ben Annelies. Ik ben een enthousiaste en gepassioneerde spring in ’t veld, een doe-mens. Gelukkig helpt mindfulness mij om rust en ruimte in mijn leven te brengen en af en toe ook eens stil te staan, te zien waar ik sta en waar ik heen wil. In mijn ontdekkingsreizen in Azië, doorheen psychologie, antropologie, meditatie, en mijn innerlijke landschap, verzamelde ik een ware schatkist aan tools die je helpen om nog meer jezelf te mogen zijn.
Met deze tools leren we samen om eventjes aan te meren, eventjes op adem te komen. Eventjes afstand te nemen en zicht krijgen op waar je staat, wat er je allemaal parten speelt en wat jouw leven zin geeft. We zoeken jouw inherente stevigheid en rust op en maken contact met jouw inherente positieve kwaliteiten. Zo gaan we allen samen die zaadjes aan potentieel in onszelf (her)ontdekken en verder laten groeien, zodat jij tot volle bloei kan komen. Ik heet niet voor niets De Zaeytijd ;-).
Meer over mijn opleiding en ervaring →
Hoe ik als 18-jarige meditatie ontdekte en wat het met me deed
Mindfulness en heartfulness zijn vaardigheden die mij in mijn jongvolwassenheid enorm hebben doen openbloeien. Als kind kon ik in de school moeilijk mijn aandacht bij de les houden en was ik vaak met “de hakken over de sloot”. Toen ik in Thailand op mijn 18e leerde mediteren, werd het stiller en helderder in mijn hoofd, waardoor er een diepere laag van vreugde in mij zichtbaar werd. Dat was een wauw-ervaring! Deze nieuwe vaardigheid hielp me ook heel sterk om me te concentreren tijdens mijn latere universitaire studies.
transformatie en Boeddhisme
Naast mijn klassieke westerse opleiding, studeerde ik ook in het traditioneel Boeddhisme. We leerden er heartfulness of liefdevolle vriendelijkheid cultiveren. Iets wat een transformerend effect had op mijn relaties met anderen en me extra mildheid voor mezelf bracht. Later werd in wetenschappelijk onderzoek ook aangetoond dat deze compassietraining een belangrijke factor is in de werkzaamheid van mindfulness.
Om deze passie meer ruimte te geven nam ik in 2015 een sabat-meditatie-jaar in India, Nepal, Thailand, Sikkim en Bhutan, waar ik mijn meditatiepraktijk in verschillende kloosters verdiepte, gegidst door de ervaringswijsheid van mijn Boeddhistische leraar.
In 2020 deed ik een maand stilteretraite. Beluister hier mijn relaas in een interview.
Mindfulness/heartfulness als basis voor persoonlijke ontwikkeling
Tijdens mijn loopbaan als psycholoog en psychotherapeut merkte ik dat mindfulness en heartfulness dé basis zijn voor proceswerk, maar niet genoeg zijn. Soms zitten mensen vast in oude patronen die zich blijven herhalen, die diep in het lichaam ingebed zijn, een negatief diepgeworteld zelfbeeld, onbewust vasthouden aan een kwaadheid uit het verleden dat al hun relaties subtiel overschaduwd,… Daarom vind ik het belangrijk dat je naast het cultiveren van je innerlijke veiligheidssysteem, ook je innerlijke rust en krachtpunt kan vinden. Vervolgens kan je dan van uit deze stevige en veilige basis ook werken met je innerlijke demonen en hun kracht transformeren naar een bondgenoot op je pad van persoonlijke bloei.
onderzoek in antropologie en psychologie
De wortels van sommige van deze online technieken (mindfulness, heartfulness, ACT en Feeding Your Demons) liggen in het Boeddhisme. Tijdens mijn opleiding vergelijkende cultuurwetenschappen onderzocht ik de plaats van meditatie, psychologie en boeddhisme in een meta-theoretisch onderzoek. Dit onderzoek betreft de conceptenkaders van de onderzoekers die Boeddhisme bestudeerden. Sommigen zeggen dat Boeddhisme een religie is, anderen vinden het een wetenschap… Aangezien Boeddhisme nooit volledig in deze concepten paste, kwam ik uit bij boeddhisme als leeromgeving voor ‘guided rediscovery‘ en ‘education of the attention‘.
In 2019-2020 bouwde ik als founding mother van vaardigleven verder mijn passie uit in e-learning binnen de geestelijke gezondheidszorg. Ik ontwierp toen een gratis online leerplatform voor de Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg. We kregen hiervoor subsidies van Flanders Care op basis van Mindtraining als prototype. Wij kregen een positieve review in de onlinehulp-apps wegwijzer.
Ik pluisde de wetenschappelijke bevindingen rond mindfulness uit om na te gaan wanneer mindfulness in coaching nuttig kan zijn. Mijn bevindingen kan je hier vinden.
Als gastdocent mocht ik aan Arteveldehogeschool op weg met coaches in de opleiding tot mindfulness-practitionar en The human-centered organisation om ervaringsgewijs aan de slag te gaan met deze online leeromgeving.